Cap a una comunicació clara i eficaç a les Administracions tributàries. Reflexions del personal de l'Organisme de Gestió Tributària (ORGT)
- Autoria
- Montolío Duran, Estrella (Autor) / Forment Fernández, Mar (Autor)
- Editorial:
- Diputació de Barcelona
- Any d'edició:
- 2025
- Pàgines:
- 67
- Col·lecció:
- Eines
- Sèrie:
- Administració local, 16
- Sota demanda. Disponible en 2-3 dies per a la Península
La comunicació entre les administracions i la ciutadania ha estat fins ara la història d'una relació fallida a causa de l'ús d'un llenguatge administratiu tècnic i enrevessat. Aquesta manca de claredat genera frustració en els ciutadans, alhora que redueix l'eficàcia de les institucions i n'esquerda la legitimitat.
Amb tot, no només la ciutadania pateix les conseqüències d'una comunicació ineficaç, el personal administratiu també, tant per ser el receptor de les queixes ciutadanes com per estar constret en la seva tasca quotidiana a un llenguatge rutinari i ineficaç, que contribueix a instaurar una cultura burocràtica al si de les organitzacions. Transformar aquest estil comunicatiu requereix un canvi cultural profund amb un canvi de focus radical: la comunicació no ha de centrar-se en la comoditat de l'emissor, sinó en la persona que rep la informació.
La Diputació de Barcelona ha iniciat una estratègia per millorar la comunicació administrativa amb la creació de la Càtedra UB-DIBA sobre Comunicació Clara Aplicada a les Administracions Públiques, l'objectiu fonamental de la qual és promoure la claredat en la interacció entre les institucions i els ciutadans. En aquest marc, una de les activitats de la Càtedra ha consistit a fer un diagnòstic de les pràctiques comunicatives de l'Organisme de Gestió Tributària (ORGT) de la Diputació de Barcelona, que ha permès identificar les
principals zones de fricció i àrees de millora en la documentació que l'ORGT envia als contribuents.
Segons els mateixos professionals, la principal àrea de millora és la necessitat de fer servir un llenguatge més clar i accessible.
Aquest informe mostra que el personal de l'ORGT no és només conscient de les dificultats a les quals s'enfronten els contribuents, sinó que també és capaç d'indicar on resideixen els principals esculls comunicatius i de proposar solucions.
Articles relacionats
Altres llibres de la matèria
Altres llibres de l'autor
Subscriu-te al butlletí per a estar informat de les novetats editorials de la Llibreria de la Diputació
T’interessa un tema específic? Coneix-ne els destacats