ENTRE EL PODER I LA MÀSCARA: UNA ETNOHISTÒRIA DEL CARNESTOLTES A BARCELONA

ENTRE EL PODER I LA MÀSCARA: UNA ETNOHISTÒRIA DEL CARNESTOLTES A BARCELONA

Català
Antebi, A. (Direcció) / Pujol, A. (Direcció)
Generalitat de Catalunya

978-84-393-7669-9

Col·lecció:
Temes d'etnologia de Catalunya, 15

Barcelona és una ciutat que, després de la mort de Franco, s'ha anat reinterpretant a si mateixa. Les autoritats polítiques municipals han tingut molt d'interès per escenificar una metròpoli amable, acollidora i sense conflictes. Amb aquest objectiu, un dels mecanismes més utilitzats ha estat el de la festivització de la ciutat, on tota inauguració, fira o trobada ha comportat una festa més o menys grandiloqüent. La ciutadania sovint ha estat cridada a "fer ciutat" com un reflex del "fer país" que s'ha sentit constantment des de finals dels anys setanta. Es tracta d'una voluntat institucional per construir una identitat. Seguint la mateixa dinàmica que en altres actes lúdics, durants els últims trenta anys s'ha desenvolupat un Carnestoltes oficial destinat a aglutinar la ciutadania i a ser utilitzat com una mena de "llibret d'instruccions" sobre les qüestions que en cada moment han interessat al poder municipal.