La pell de Barcelona

Enciclopèdia Catalana

978-84-9156-495-9

Darrere la càmera

Un llibre inèdit, fet i maquetat pel fotògraf, recuperat del seu arxiu. Més de 200 imatges de Barcelona que l'autor fa dialogar entre elles en una successió de dobles pàgines.

Entre algunes de les coses que encara tinc ganes de fer, hi ha un llibre de fotografies que m'agradaria titular La pell de Barcelona i que mostraria el pas del temps a través de les façanes de la ciutat. (Francesc Català-Roca)

Coincidint amb els 100 anys del naixement de Francesc Català-Roca, el fotògraf català més important del segle xx, el Grup Enciclopèdia i l'Ajuntament de Barcelona presenten un llibre inèdit que l'artista va preparar durant anys, però que quedà arraconat, en morir ell, a l'arxiu del Col·legi d'Arquitectes.

Es tracta de més de dues-centes imatges de la ciutat, principalment detalls, que l'autor fa dialogar entre elles en una successió de dobles pàgines. És una obra de maduresa que sintetitza la relació del fotògraf amb la seva ciutat adoptiva. Aquesta obra pòstuma s'acompanya d'un volum més prim on es contextualitza el projecte, es parla del fotògraf i es reprodueix el capítol de les seves memòries on explica la seva relació amb la ciutat de Barcelona.

El primer volum és una reproducció fidel de la maqueta física que va preparar Francesc Català-Roca. El segon volum recull textos de Lluís Permanyer, amic i col·laborador del fotògraf; Andreu Català Pedersen, fill de l'artista; Laura Terré, experta en Català-Roca i comissària del centenari del seu naixement, i Guim Costa, degà del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya. També es reprodueix el fragment de les memòries de Francesc Català-Roca on parla de la seva relació amb Barcelona i esmenta el desig d'editar algun dia aquest llibre.