ARQUITECTURA GÒTICA A LES TERRES DE GIRONA: LA CONSTRUCCIÓ DE L'ESGLÉSIA DE SANTA MARIA DELS TURERS DE BANYOLES

Catalán
Freixas, Pere (Autor) / Galofré, J. (Autor) / Boto, G. (Autor)
Centre d'Estudis Comarcals de Banyoles
Coediciones:
Diputació de Girona

978-84-09-04742-0

Quaderns, 38

Amb motiu del mil·lenari de la primera menció documental de Santa Maria dels Turers de Banyoles, el Col·loqui de Tardor de 2017 es va dedicar a l'estudi d'aquesta església. Aquest Quadern recull les ponències que s'hi van presentar i un article annex. E. Mallorquí explica la formació del terme de Banyoles i la influència de l'Església de Santa Maria dels Turers en l'organització dels habitants de la vila. M. À. Chamorro fa una relació de les esglésies parroquials gòtiques de Girona i compara les característiques arquitectòniques de les més significatives. J. M. Gironella i M. À. Fumanal parlen dels Pedrer de Torroella de Fluvià, destacats mestres del gòtic, i tracen la trajectòria vital de Pere Pedrer, que va participar en la construcció de Santa Maria dels Turers. P. Freixas planteja tres etapes en la construcció de l'església gòtica, estudia l'aportació de Pere Pedrer, proposa noves cronologies per al portal sud i la seva ornamentació, i en revisa la iconografia pictòrica. F. Ramos analitza les claus geomètriques i constructives emprades pels mestres constructors de la nau gòtica a partir de la recerca feta pel professor E. Sanz. J. Grabuleda explica l'aliança entre els capellans de Santa Maria i els prohoms de Banyoles per anar contra el poder feudal dels abats, en uns enfrontaments que van durar fins a la desaparició del monestir. Finalment, A. Bramon ressenya, a l'apèndix, les obres de restauració i conservació de l'església gòtica de Sant Salvador de Breda i destaca les coincidències amb Santa Maria dels Turers. El conjunt d'aquests treballs contribueix, d'una banda, a avançar en el coneixement del gòtic i, de l'altra, a conèixer millor una de les esglésies gòtiques més antigues de les comarques gironines.

CONTINGUT: Llibre