El Llibre de les fonts

El Llibre de les fonts

Aigua, clima i societat a la Barcelona del segle XVII

Catalán
Cazeneuve, Xavier (Coordinador) / Martí Escayol, Maria Antònia (Coordinador) / Gorostiza, Santiago (Coordinador)
Ajuntament de Barcelona
Coediciones:
Editorial Afers

978-84-9156-446-1

Barcelona Ecologia

El Llibre de les fonts de la present ciutat de Barcelona és un manuscrit conservat a l Arxiu Històric de la Ciutat de Barcelona que recull el coneixement que existia sobre l abastament d aigua potable a Barcelona a mitjan segle xvii. El va escriure l any 1650 el mestre de cases Francesc Socies, que tenia l ofici (el càrrec) de mestre de les fonts i que, per tant, era el responsable del funcionament correcte del sistema de captació, conducció i distribució de l aigua a la ciutat.

El Llibre de les fonts descriu la xarxa hidràulica de l aigua de boca de la ciutat, formada per les mines d aigua, les conduccions (subterrànies i exteriors), els respiradors i les fonts. A més de ser, segurament, el primer gran itinerari descrit per Barcelona, permet entendre com es gestionava l aigua en una ciutat mediterrània en època moderna. Es tracta d un document imprescindible per al coneixement de la història de Barcelona i d un document excepcional en el context europeu.

Amb la present edició donem a conèixer els continguts del llibre original i es trenca així la condició imposada pel Consell de Cent a mitjan segle xvii. Aquesta edició inclou la transcripció del manuscrit precedida de set estudis que s han elaborat des d una perspectiva interdisciplinària que aplega la història, l urbanisme i la climatologia històrica. Amb quals aquests estudis oferim tant una visió del context polític, social, cultural i ambiental en què va viure i treballar Francesc Socies com arguments per entendre i valorar l abast i el contingut del seu llibre.