FANTASIES DE L'HAREM I NOVES XAHRAZADS

FANTASIES DE L'HAREM I NOVES XAHRAZADS

Varias

978-84-7794-903-9

Aquesta exposició vol mostrar com en el món Occidental, a través de lectures fascinants com 'Les mil i una nits', s'ha dibuixat una imatge irreal d'Orient. Un miratge de desig i ignorància que ha tingut una expressió clara en el tractament del tema de l'harem. Però, a través d'una selecció extraordinària de miniatures orientals, l'exposició evidencia com també a Orient s'han construït somnis i fantasies sobre la dona que han eclipsat una realitat complexa i no sempre agradable. Aquesta doble fantasia, Oriental i Occidental, ha desvirtuat com un vel gruixut la imatge de la dona i la seva realitat personal. Els articles al catàleg de Patricia Almarcegui, Erika Bornay, Sophie Makariou, Amina Okada i de la comissària de l'exposició, Fatema Mernissi, ens situen i ens guien per les obres de grans pintors com Ingres, Fortuny, Delacroix, Matisse, Picasso, contraposades amb les miniatures islàmiques. Ens permeten un diàleg crític entre fantasia i realitat, i sobre el paper de l'art com a reflex de clixés o estereotips. Al final de l'exposició, dones artistes contemporànies desafien amb les seves obres la visió tradicional de les dones orientals. L'article de Rosse Issa, al final del catàleg, ens explica com aquestes dones àrabs lluiten amb el seu art pels drets de la dona als seus països.