REPRESSIÓ FRANQUISTA A BANYOLES, LA

978-84-87257-14-8
Quaderns de Banyoles, 7
Historia de Cataluña

Aquest llibre és el resultat d'una investigació històrica sobre la repressió franquista a Banyoles. Va ser una repressió d'unes dimensions mai vistes fins aleshores, que va provocar la destrucció de la classe dirigent i del teixit associatiu banyolí i que va tenir una localització i una dimensió familiar ben concretes. L'abast d'aquesta repressió es presenta en quatre grnas apartats: l'exili (que va afectar uns 160 banyolins i banyolines), els camps de concentració a Espanya (140 banyolins) i els Batallons de Soldats Treballadors (70 banyolins), les presons (160 banyolins i banyolines, nou dels quals afusellats), i la depuració, que va afectar tots els funcionaris i, en general, tots els treballadors, que van ser considerats sospitosos, van ser acomiadats i van haver de sol·licitar la readmissió. En un epíleg, Josep Grabuleda analitza els orígens republicans de les víctimes d'aquesta repressió. La repressió franquista va ser una realitat brutal, tràgica i, fins avui, massa desconeguda. Aquest llibre no vol recordar per recordar, no vol burxar gratuïtament en ferides mal tancades ni dividir la societat en bons i dolents. Vol, senzillament, donar a conèixer, fer assequible a tothom la informació que algú va decidir, sense ternir-ne el dret, mantenir oculta i amagada. Perquè només a partir de la veritat, a partir del coneixement, es pot construir el futur positiu al qual tots aspirem.

Edició municipal